Ile kosztuje wykonanie strony internetowej, czyli kilka słów na temat myślenia biznesowego

ile kosztuje strona internetowa

Standardem naszych czasów jest wyposażenie każdego rodzaju działalności – gospodarczej, lub społecznej –  w odpowiednią wizytówkę. Jest nią oczywiście strona internetowa i tak jak w przypadku klasycznej wizytówki należy ona do społecznego konwenansu. Spełnia funkcję prezentacyjną, reklamową, informacyjną, marketingową i korespondencyjną – a przy takiej wszechstronności przekazu najistotniejszą kwestią jest jego czytelność, nawet w przypadku oryginalnych i kreatywnych projektów. Tak jak wizytówki drukowane, strony internetowe przybierają różne postaci. Uzyskanie wybranej, albo najstosowniejszej do danej działalności wymagać będzie odpowiedniego nakładu czasu i użycia odpowiedniej technologii, a także znajomości realiów sieciowych, które dla klasycznej wizytówki są konwencją związaną z zasadą pierwszego wrażenia oraz mechanizmami rekomendacji i networkingu. Ile kosztuje wizytówka? Firmy, które ją dostarczą przedstawiają konkretne i nader rozbudowane cenniki. Wszystko ma znaczenie – jakość farby drukarskiej, złocenia, tłoczenia, rodzaj papieru, skomplikowanie projektu, ilość sztuk, format i wiele innych. Jak można się domyślić, cena witryny internetowej zależy od znacznie większej ilości zmiennych.

Ile kosztuje wykonanie strony internetowej?

Własne miejsce w internecie to dziś standard każdego biznesu. Czasem bywa tak, że na pytanie o cenę witryny można odpowiedzieć pytaniem „jaką prowadzicie działalność i ile weźmiecie za skorzystanie z waszych usług?”. Wytrawny przedsiębiorca oczywiście odpowie „to zależy”. Jednak klientami agencji interaktywnych są nie tylko biznesmani, ale także szefowie agencji pośrednictwa, prezesi fundacji, osoby z misją społeczną, artyści, fankluby, placówki edukacyjne, galerie, urzędy i wiele, wiele innych. I o ile w przypadku biznesu po prostu wiadomo, że udział w rynku zależy od wielu czynników, to inne dziedziny aktywności nie zawsze biorą tę właściwość pod uwagę. Cena strony internetowej  jest zależna od wielu czynników. Tłumacząc sytuację warto posłużyć się analogią, przykładem niech będzie samochód. Wersja podstawowa ma stosunkowo niewielką cenę, ale po dodaniu wszystkich koniecznych opcji wartość pojazdu będzie dwa razy większa. Oprócz opcji na cenę wpływa również marka producenta samochodu. I tak samo jest ze stronami internetowymi

Rozumiemy, ale chcielibyśmy, żeby było taniej…

Żeby zrozumieć skąd się biorą ceny stron internetowych należy pamiętać o kilku sprawach, które odnoszą się nie tylko do ewolucji internetu, ale także do myślenia biznesowego. Witryna www to byt matematyczny – nie można go dotknąć bez odpowiedniego sprzętu, ani zmodyfikować bez stosownych narzędzi, jednak jego niematerialność wcale nie obniża jego wartości. Osoby nieobeznane z branżą IT mogą sądzić inaczej, szczególnie gdy widziały już jakieś reklamy darmowych programów do komponowania stron, darmowych generatorów witryn i darmowych szablonów blogosfery. Tego typu oferty działają na wyobraźnię, ale w internecie tak naprawdę nie ma nic za darmo, a większość „niepowtarzalnych okazji” to przynęty tak zwanych lejków sprzedażowych. Wystarczy skorzystać z jednej propozycji by okazało się, że trzeba dopłacić, a potem znowu i jeszcze raz… by finalnie przepłacić za coś pozornie darmowego, a nie uzyskać efektu, o którym się myślało na początku. Owszem, stronę internetową może zrobić każdy, ale nie każdy będzie chciał za nią odpowiadać, modyfikować i dbać o jakość. Kolejną kwestią jest pozycjonowanie strony, czyli to co w przypadku klasycznej wizytówki wymaga znajomości realiów networkingu i mechanizmów rekomendacji. Tu posiadanie komputera i dobrych chęci nie wystarczy, sytuacja będzie wymagać doświadczenia i inwestycji, dlatego spotkanie się z propozycją zrobienia witryny www za 300 złotych oznacza na ogół, że ktoś właśnie wchodzi w branżę i nie ma się na kim uczyć. A na taką relację z twórcą stron internetowych nie każdy może sobie pozwolić.

Strona internetowa filmu Popek Za Życia

Strona internetowa filmu Popek Za Życia

Rzeczy niewidzialne ale istotne

Ponieważ strona internetowa ze swej natury jest niematerialna, tego co w niej najistotniejsze dla funkcjonowania, osoba spoza branży IT na ogół nie rozumie, albo nie dostrzega. A mówimy tu o:

  • bezpieczeństwie,
  • jakości kodu,
  • optymalizacji wydajności
  • wdrożeniu praktyk, dzięki którym środowisko sieciowe będzie traktować witrynę przyjaźnie.

Te ostatnie są najczęściej autorskimi patentami poszczególnych agencji, wypracowanymi przez lata, sprawdzonymi i skutecznymi, ale nie udostępnianymi za bezcen. Doświadczenie specjalisty kosztuje, a razem z innymi istotnymi dla działania witryny szczegółami wyniesie na pewno więcej niż przysłowiowe „kilka stówek”. I wracając do myślenia biznesowego, biznesman od przekupnia różni się przede wszystkim umiejętnością zarządzania ryzykiem. Doskonale przy tym wie, że jeśli chodzi o narzędzia niezbędne dla prowadzenia biznesu, a strona internetowa do nich należy, na ryzyko po prostu nie ma miejsca. Szukając taniochy zawsze ma się szansę, że projekt da się załatwić po kosztach, niemniej jednak jest to tylko szansa, nie ma więc sensu dowiadywać się o cenę usługi tylko po to by szukać jej w tej samej konfiguracji, ale niższej cenie. Dlaczego? Każdy element witryny www wymaga czasu, a czas to pieniądz i zarządza się nim tak samo jak każdym środkiem inwestycyjnym. W przypadku taniego wykonania cena strony internetowej obejmuje na ogół mniej zmiennych, ponieważ dla początkującego informatyka proste sprawy będą czasochłonne, a więc droższe od poważniejszych, ale krótszych w realizacji rozwiązań oferowanych przez doświadczonego specjalistę z agencji interaktywnej. I tu dotykamy pierwszej sprawy związanej z ceną strony internetowej, czyli decyzji, komu zlecić wykonanie, a mianowicie wyboru między agencją, freelancerem, a kupnem gotowej strony z sieci. Zacznijmy od freelancera:

Samotny biały żagiel

Niektóre wizje sprawdzają się wyłącznie w filmach przygodowych. Samotny geniusz oferujący za bezcen skuteczne rozwiązania, doświadczony i odpowiedzialny, zawsze dyspozycyjny i tani? Rzeczywistość wygląda niestety nieco inaczej. Owszem, współpraca z freelancerem może być udana, ale jej zalety na ogół sprowadzają się tylko do dwóch spraw, czyli:

  • niskiej ceny – przy świadomości, że oszczędzanie na czymś od czego zależy przyszłość biznesu to zawsze ryzyko
  • elastyczności – wolny strzelec, szczególnie taki który nie ma doświadczenia, może się zgodzić „na więcej”, co czasem bywa zaletą. Niestety, tylko czasem.

 

Problemów z poleganiem na usługach freelancerów potrafi być więcej niż zalet

Z jakimi właściciele stron internetowych borykają się najczęściej? Oto one:

  • Niska, albo wręcz zerowa odpowiedzialność – żeby to zrozumieć trzeba się postawić na miejscu freelancera. Zlecenie za kilkaset złotych to tzw. „pojedynczy strzał”, a życie wraz z rachunkami wymaga ogarnięcia innych zleceń, toteż zwyczajnie brakuje czasu na dogadanie i poprawki projektu. Niska cena to na ogół początkujący informatyk, albo po prostu osoba, która nie dba o rynek i gdy nad stroną trzeba będzie popracować często zrywa kontakt. Ale nawet jeśli tego nie zrobi, wyegzekwowanie czegokolwiek może być trudne, albo po prostu niemożliwe.
  • Freelancer-krzak – Jeśli wolny strzelec jest doświadczony, konsekwentny i dokładny to w końcu założy własną agencję. Wówczas współpraca może być kontynuowana, ale zapewne na podstawie renegocjacji warunków, więc przestanie być tania. Inna sytuacja – dobry freelancer będzie np. zmęczony samodzielnym ogarnianiem nowych zleceń, więc zatrudni się w agencji. Ta zaś nie da mu czasu na czuwanie nad starymi zleceniami, gdyż w oczach menagerów coś takiego jest zwykłym okradaniem firmy. Strona pozostaje bez wsparcia i bez gwarancji, a podjęcie współpracy z nowym wolnym strzelcem to nowe ryzyko, nie wspominając o tym, że za przejęcie po kimś błędów w kodzie nowy spec naliczy sobie dodatkową opłatę…
  • Cennik zbliżony do oferowanego przez agencję, a niekiedy nawet droższy – każdy z nas może podać przykład znajomego, który postawił na współpracę z freelancerem i znalazł rzetelnego fachowca z kwalifikacjami, certyfikatami i reputacją w branży. Niedopowiadaną częścią sytuacji jest to, że taki specjalista jest niewiele tańszy od agencji ponieważ wiedza i doświadczenie kosztują, a nierzadko bywa droższy, bo wszystkimi sprawami zajmuje się sam w pojedynkę, a czas i życie, na które się w tym czasie zarabia – kosztują…
  • Niepewna przyszłość – wytrawny biznesman myśli w perspektywie długoterminowej, tymczasem freelancer może preferować wyłącznie krótką współpracę, ot do zrealizowania projektu strony. Potem jego drogi kontrahentem się rozchodzą. Po jakimś czasie jednak strona może wymagać rozbudowy, modyfikacji albo pozycjonowania. W ten sposób właściciel strony trafia do agencji, gdzie praca freelancera może być różnie odebrana. Kod strony być może trzeba będzie poprawić, albo wręcz napisać na nowo, czyli właściciel strony chcąc wejść na następny etap swojej działalności będzie zmuszony zapłacić drugi raz za to samo, czyli za kreację strony internetowej. Jeśli mamy odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje wykonanie strony internetowej, w takim wypadku wynosi ono dwa razy więcej niż powinno!
Strona internetowa dla biura projektowania wnętrz w Szczecinie

Strona internetowa dla biura projektowania wnętrz w Szczecinie

Coś z innej beczki, czyli kupno gotowej strony

Na rynku działają serwisy, oferujące sprzedaż gotowych projektów stron internetowych. Częścią ich strategii marketingowej jest propozycja dedykowanego projektu graficznego przy minimalnym budżecie. Często bywa to tylko fasada, za którą kryje się wielowymiarowa eksploatacja kilku szablonowych projektów. Praktyka ta polega na kupowaniu stron (np. od freelancerów), dodawaniu kilku przeróbek i sprzedaży nowej wersji jako projektu dedykowanego. Kolejny Klient dostanie tę samą stronę, tyle że znów odpowiednio podrasowaną, podobnie będzie w przypadku następnych. Pytając ile kosztuje strona internetowa trzeba wiedzieć, że jeśli projekt dedykowany ma kosztować 2 tys. zł. To raczej nie jest on dedykowany. Więc albo wyszedł spod ręki początkującego, albo jest to jedna z dziesiątek modyfikacji jednej strony przystosowywanej do potrzeb kolejnych Klientów, która w momencie gdy pojawi się potrzeba jej pozycjonowania okaże się zwyczajnie bezużyteczna. Nieco inaczej wygląda sprawa generatorów stron, które reklamuje się jako możliwość darmowego stworzenia strony internetowej. Generator i jego utrzymanie kosztuje, dlatego darmowa będzie tylko część tak uzyskanej witryny. Ale każdy kolejny, nawet drobny element – wtyczka umożliwiająca edycję zdjęć, jakiś dodatkowy moduł, albo zużycie serwera ze względu na generowany ruch – wyniosą w sumie tyle, że koszty niewiele się różnią od budżetu normalnej realizacji, potrafią ją też oczywiście przewyższyć. Żeby było ciekawiej, w zajmowaniu się taką stroną jej właściciel jest zdany tylko na siebie i swoją przemyślność. Trzeba tu jednak powiedzieć jedną bardzo ważną rzecz:

Korzystanie z gotowych wzorów częstokroć bardzo dobrze się sprawdza

Rynek oferuje wiele dobrze przygotowanych i zoptymalizowanych stron, stworzonych przez profesjonalistów – takie witryny są dobrym rozwiązaniem przy obniżaniu kosztów. Wypada jednak wiedzieć, czy jest ono szablonem, czy projektem dedykowanym. Często jednak bywa tak, że kontakt z serwisem oferującym gotowe strony – i wyegzekwowanie stosownych informacji – bywa utrudniony, albo tak ukierunkowany by zostawała furtka na nierzetelne praktyki. Wiele osób decyduje się więc na kupno niewykorzystanych agencyjnych projektów, co wypada tanio, a przy tym otwiera drogę do dalszej współpracy, jeśli firma (przedsięwzięcie, galeria itp.) zacznie się rozrastać, a witryna wymagać pozycjonowania. Przy okazji trzeba powiedzieć, co składa się na cenę gotowej strony zakupionej w rzetelnym serwisie:

  • Prace koncepcyjne – dobór materiałów, plan realizacji założeń wstępnych
  • Prace projektowe związane z grafiką – projektowanie widoków, makietowanie, korekty wizualne
  • Kodowanie – przetłumaczenie projektu graficznego na kod strony
  • Testy – próby działania, dostosowanie do różnych przeglądarek i różnych urządzeń mobilnych
  • Wdrażanie treści – dobór i wprowadzenie kompletu materiałów (treści, grafika, linki)
  • Optymalizacja – korekty wydajności strony i dostosowanie do standardów bezpieczeństwa
  • Prace końcowe –  umieszczenie strony na docelowym adresie www, przekazanie dostępu do panelu administracyjnego, instruktaż posługiwania się funkcjami administracyjnymi

W ten sposób dotarliśmy do sytuacji współpracy z agencją interaktywną

Chociaż wciąż nie odpowiedzieliśmy na pytanie ile kosztuje wykonanie strony internetowej, warto zwrócić uwagę nie tylko na zalety, ale też wady takiego rozwiązania. Atuty współpracy z agencją są następujące:

  1. Odpowiedzialność biznesowa – w przypadku doświadczonej agencji z referencjami i zróżnicowanym portfolio nawet jeśli coś pójdzie nie tak, Klient ma pewność że ktoś za to odpowiada i zrobi wszystko by sprawę pozytywnie załatwić
  2. Gwarancja jakości – Dlaczego gwarancja? Dlatego że Klient ma do usług doświadczenie całego, specjalnie dobranego zespołu oraz wypracowane standardy pracy i autorskie rozwiązania. Nie oferuje tego żaden freelancer, ani serwis z gotowymi witrynami.
  3. Sprawdzeni wykonawcy – na rynku działają setki programistów, grafików, informatyków o różnych umiejętnościach. Znaleźć wśród nich „kogoś odpowiedniego” jest bardzo trudne, gdy tymczasem agencja oferuje usługi ludzi sprawdzonych i doświadczonych.
  4. Komplementarność oferty – samo wykonanie strony internetowej to tylko jeden etap w rozwoju Twojego biznesu, albo dowolnego projektu. Jeśli pojawi się potrzeba kontynuacji prac nad witryną (promocja w sieci, pozycjonowanie, modyfikacje), współpraca będzie znacznie łatwiejsza i tańsza, od poszukiwania kolejnego freelancera, czy kogoś kto się zajmie stroną z „darmowego generatora”. Strony niekompletne są cięższe w promocji, więcej możesz przeczytać w naszym artykule ile trwa pozycjonowanie strony internetowej.

Współpraca z agencja interaktywną to jednak nie tylko same zalety. Zlecenie jej wykonania strony internetowej ma też swoje wady. Oto one:

  1. Cena – koszty pracy zespołu są wyższe niż koszty czasu wolnego strzelca. Tak po prostu jest.
  2. Współpraca z agencją może być nieudana – na rynku można spotkać niepewne firmy z minimalnym dorobkiem, niesolidne, stosujące nieuczciwe praktyki. W ten sposób rośnie znaczenie agencji z referencjami.
  3. Mniejsza elastyczność współpracy – relacja z Klientem jest bardziej uporządkowana bo to oszczędza czas agencji i pieniądze Klienta. Trzeba też pamiętać, że w wielu sytuacjach odmowa wdrożenia jakiegoś rozwiązania wynika w przypadku agencji z doświadczenia i znajomości realiów, a nie z uporu.
  4. Ryzyko wciśnięcia nietypowej technologii – niektóre agencje specjalizują się w rozwiązaniach niestandardowych, których nikt poza nimi nie potrafi obsłużyć, co przywiązuje Klientów. Kontrahenci takich firm niejednokrotnie wolą się męczyć nieefektywną współpracą, niż zapłacić drugi raz za to samo w innej, rzetelniejszej agencji.

 

Sklep internetowy z odzieżą włoską Carmencita

Sklep internetowy z odzieżą włoską Carmencita

 

Decyzję „komu zlecić?” mamy już za sobą, teraz trzeba odpowiedzieć na pytanie „jak?”

Żeby odpowiedzieć na pytanie ile kosztuje wykonanie strony internetowej trzeba zdecydować nie tylko komu to zlecimy, ale też wiedzieć że istnieją dwa podstawowe typy witryn internetowych, a mianowicie strony statyczne i strony oparte o system CMS. W pierwszym przypadku właściciel strony nie ma możliwości samodzielnego zarządzania nią. Oczywiście, jeśli ktoś posiada odpowiednią wiedzę i umiejętności, może sobie taką stronę samodzielnie edytować, ale jest to nieco skomplikowana sprawa, a już na pewno poważniejsza od sytuacji posiadania witryny opartej o system CMS. Edytowana treść powinna wyświetlać się czytelnie na wszystkich urządzeniach, więcej możesz sprawdzić w artykule Czy twoja strona www jest responsywna?

Skrót CMS oznacza Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią. Mowa o oprogramowaniu, do którego dostęp może mieć każdy użytkownik, a który służy do modyfikowania i organizacji treści na stronach. Choć witryny www wykorzystują różne rodzaje CMS, panel administracyjny ma na ogół intuicyjną strukturę. Jego sekcje odpowiadają częściom administrowanej strony, pozwalają na tworzenie treści (artykułów), kategoryzowanie zawartości strony, instalację mediów, reorganizację menu i układu modułów. Pozwala to samodzielnie dodawać wpisy do firmowych aktualności albo bloga, korygować opisy produktów, dodawać tabele i zdjęcia, zarządzać promocjami, obsługiwać sklep online. I wszystko to bez biegłego władania językiem HTML, czy zaawansowanej wiedzy programistycznej.

CMS ale jaki?

Systemy CMS dzieli się na dwa rodzaje – systemy autorskie oraz systemy typu Open Source. System autorski to oprogramowanie stworzone przez agencję, czyli produkt niepowtarzalny. Największą zaletą takiego rozwiązania jest prostota obsługi? Ma on jednak wady, wśród najczęstszych wymienia się:

  • brak możliwości podjęcia współpracy z inną agencją
  • niski poziom bezpieczeństwa
  • cena – system autorski jest droższy od rozwiązań open source

Jeśli chodzi o wspomniane właśnie systemy open source, to jest to kategoria rozwiązań udostępnianych użytkownikom bezpłatnie. Do najpopularniejszych należą WordPress, Joomla! i Drupal. Co ważne – określenie „open source” oznacza, że rozwiązania te są opracowywane i modyfikowane dzięki współpracy setek programistów, czyli są bezpieczniejsze od projektów autorskich nad którymi pracuje nawet najliczniejszy zespół. Zaletą systemów open source jest także możliwość instalowania w nich dodatków umożliwiających dostęp do nowych funkcji.

Koszt tkwi w szczegółach

Kiedy weźmiemy pod uwagę wszystkie powyższe rozgraniczenia, łatwiej zrozumieć skąd się bierze rozstrzał spotykanych cenników oraz to, że indywidualny projekt strony wizytówki startuje z pułapu 5 tys. zł netto i może tylko wzrosnąć, czasem bardzo mocno. Wystarczy jedna dodatkowa funkcja albo zadanie, by koszt wzrósł dwukrotnie. Przykładem może być sklep internetowy, który w przeciwieństwie do omawianej w niniejszym artykule „zwykłej” strony internetowej jest tak zwaną „wyższą szkołą jazdy” i metamorfoza wizytówki firmy w shopping place podniesie cenę usługi do minimum 10 tys. zł netto. Wracając do koncepcji strony, od której zaczęliśmy – czyli do wizytówki biznesu bądź przedsięwzięcia – zerknijmy skąd się wzięło 5 tys. zł.

Powiedzmy, że to projekt minimalny

Jako taki zaangażuje on następujących specjalistów:

  • UX Designer/Graphic Designer
  • Project Manager
  • Front-End Developer
  • Webdeveloper

Realizacja projektu zwyczajowo zajmie około miesiąca. Opłata obejmuje czas i doświadczenie minimum czteroosobowego zespołu. Trzeba powiedzieć to wprost, dobra jakość za mniej niż 34tys. zł to nierealna sprawa. Jeśli oferta jest niższa, to znaczy że agencja nie umie oszacować pracy nad projektem, albo wyzyskuje swoich pracowników. Inna możliwość? Koszty zostają przycięte, a więc zamiast zespołu specjalistów w grę chodzi np. kupno projektu za kilka dolarów na giełdzie projektów. W innym przypadku praca profesjonalnego zespołu rozkłada się na następujące zmienne:

  • Wygląd ogólny – zgodny z oczekiwaniami, użycie efektów i skomplikowanych zabiegów np. animacji
  • Poprawki projektu liczone w turach (agencja musi mierzyć efektywność zespołu)
  • Ilość i stopień rozbudowania podstron
  • Liczba niezbędnych funkcji
  • Rodzaj i rozmiar treści (czyli określone stylistycznie teksty, np. najważniejsze informacje w luźnym stylu, ale opisy w języku eksperckim, natomiast aktualności w towarzystwie cytatów i anegdot
  • Liczba funkcji nietypowych stworzonych wyłącznie na potrzeby konkretnego biznesu albo przedsięwzięcia
  • Prace koncepcyjne – dobór materiałów pod względem istotności
  • Testy, wdrożenia, optymalizacje
  • Uruchomienie strony pod docelowym adresem, przekazanie obsługi panelu administracyjnego nowemu właścicielowi
Sklep internetowy z odzieżą marki Vulgar

Sklep internetowy z odzieżą marki Vulgar

Na co trzeba zwrócić uwagę, by wiedzieć że płacimy za to o czym mówi wykonawca?

Każdy kto zetknął się rynkiem usług wie, że firmy potrafią stosować nieprzewidziane wybiegi, by wyjść na swoje. Na co więc zwrócić uwagę podejmując współpracę? Co jest istotne dla realizacji witryny www dla Twojego biznesu?

  • Metoda prowadzenia projektu – czyli wgląd w etapy pracy i narzędzia koordynacji. Jeśli ogranicza się to tylko do kontaktu mailowego, wykonawca niekoniecznie jest tak sprawny jak twierdzi
  • Niekończące się poprawki – tworzenie propozycji „do skutku” oznacza brak doświadczenia, z kolei nieznajomość zasad i granic współpracy znamionuje niską kulturę biznesu, czyli początkującą firmę
  • Darmowe próbki – darmowe wizualizacje przez podpisaniem umowy? Tworzenie próbek to też praca. Jej koszty będą ukryte w innych działaniach. Ale czy tylko one?
  • Transparentność technologiczna – brzmi zawile, ale usługodawca powinien przedstawić technologie i narzędzia którymi pracuje, a nie ogólniki
  • Referencje i portfolio – zawsze ważne, nawet jeśli wskazują na niewielkie firmy.
  • Kwestia praw do projektu, niejasne licencje – trzeba uważać czy będzie możliwość wprowadzania zmian na stronie bez porozumienia z wykonawcą
  • Pytania – jeśli wykonawca o nic nie pyta, to albo tak dobrze rozumie wymagania (co się rzadko zdarza), albo nie wie o co zapytać
  • Wykonawca zgadza się na wszystko – to również nie zawsze jest dobrym znakiem, ponieważ profesjonaliści trzymają się zawsze zasady urealniania projektów co jest wskaźnikiem ich doświadczenia oraz rzetelności, a przy okazji pozwala rozwijać wiedzę dzięki praktykom doradczym

 

Koszt wykonania strony internetowej – cena finalna

Jak sobie powiedzieliśmy, koszt tkwi w szczegółach, co doskonale widać w poprzednim akapicie. Ale o jakich szczegółach mówimy, jeśli chodzi o normalne przypadki współpracy? Trzeba odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Czy treści i grafiki można edytować z panelu administracyjnego?
  • Ile projekt będzie miał podstron, czy będzie to strona typu one-page?
  • Czy panel zarządzania jest indywidualnie przygotowany pod treści?
  • Czy stronę po przekazaniu będzie można samodzielnie rozbudować? Zbicie ceny kosztem rozwoju bywa poważnym błędem
  • Czy strona będzie automatycznie optymalizować obrazy?
  • Czy jeśli oferta obejmuje serwer, to czy będziemy mieć do niego dostęp administracyjny? Czy strona będzie mieć osobne konto, czy tylko jeden z katalogów na jednym koncie?
  • Czy strona zostaje dostosowana do wyświetlaczy różnych urządzeń mobilnych?
  • Co z optymalizacją pod pozycjonowanie?
  • Co z opłatami licencyjnymi w skali roku?
  • Jak wygląda kwestia standardów kodu?
  • Jak zostają wdrożone poszczególne funkcje? Realizacja wszystkich założeń przy pomocy samych wtyczek rzutuje na wydajność i bezpieczeństwo
  • Czy wykonawca daje gwarancję na stronę? Na jaki okres czasu? Co obejmuje gwarancja?
  • Czy strona korzysta z edytorów wizualnych? Jeśli tak to bardzo możliwe, że jest gotowcem z giełdy a jej kod wkrótce okaże się niemożliwy do edycji. Liczy się też licencja na edytor kodu, a ta kosztuje do kilkudziesięciu dolarów.

 

Strona internetowa dla eksperta finansowego Łukasza Nowaka

Strona internetowa dla eksperta finansowego Łukasza Nowaka

Ile kosztuje wykonanie strony internetowej – podsumowanie

Wszystkie poruszone powyżej kwestie są istotne, ale jeśli ktoś stracił podczas lektury cierpliwość, może stąd przejść do końca artykułu, gdzie znajdują się orientacyjne widełki cenowe. Przed nimi warto będzie jednak przypomnieć o czym trzeba pamiętać zastanawiając się nad zleceniem wykonania strony internetowej, czyli:

  1. Oszczędzanie na przyszłości własnego biznesu to ryzyko
  2. Strona z indywidualnym projektem graficznym kosztuje od 5 tys. zł netto wzwyż. Projekty tańsze są niskiej jakości albo mają defekty. Okazje się zdarzają, ale ich trafienie wiąże się z ryzykiem, głównie ryzykiem kosztów
  3. Obniżenie kosztów można uzyskać przy pomocy szablonu, ale autorskiego, od sprawdzonego wykonawcy, nie warto jednak schodzić z ceną poniżej 1,5 tys, zł. co już jest ceną podejrzaną…
  4. Uwaga na skrajności – realizacje prostej strony na rzadkiej technologii to marnowanie środków.
  5. Propozycje realizacji rozbudowanych portali, sklepów internetowych, lub aplikacji za kilka tysięcy złotych to oszustwo albo oferta kogoś kto nie wie na co się porywa
  6. Żadna duża platforma nie powstała w miesiąc i nie kosztowała kilka tysięcy, lecz była wynikiem pracy zespołów projektowych i lat praktyki gromadzących doświadczenie
  7. Odmowa wdrożenia jakiegoś rozwiązania, ale odradzanie jakiejś realizacji oznacza na ogół profesjonalizm i wiedze praktyczną, a nie ich brak
  8. Orientacyjne i przykładowe widełki cenowe wyglądają następująco:
  • statyczna strona internetowa na szablonie graficznym – od 2 do 3 tys. zł.
  • statyczna strona internetowa z indywidualnego projektu graficznego – od 3 do 5 tys. zł
  • strona internetowa z systemem CMS na szablonie graficznym – od 5 do 7 tys. zł.
  • strona internetowa z systemem CMS według indywidualnego projektu graficznego – od 5 tys. zł

Powyższe wyszczególnienia są wyłącznie orientacyjnymi kosztami utworzenia strony internetowej i nie stanowią konkretnej oferty handlowej agencji General Informatics. W celu uzyskania bliższych informacji prosimy o bliższy kontakt. Zapraszamy!

 

 

Artykuł okazał się pomocny? Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *