preloader
Przejdź do głównej treści

Czas to pieniądz, czyli ile trwa tworzenie strony internetowej

ile trwa tworzenie strony internetowej

Codziennie na całym świecie powstają tysiące nowych witryn www, kolejne tysiące podlega optymalizacji i modyfikacjom wymaganym przez realia pozycjonowania. Nie jest to oczywiście dla nikogo żadną tajemnicą – wręcz przeciwnie, dotyka tych kwestii w różnym stopniu większość publikacji związanych z marketingiem i postępem technologicznym. Ale powodu stałego nagłaśniania, sytuacja wywołuje u przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze swojego miejsca w internecie i rankingach wyszukiwarek nieodparte wrażenie, że cała konkurencja nie tylko nie śpi, ale w błyskawicznym tempie zdobywa wyżyny promocji, a przy okazji szykuje się do zagarnięcia całego branżowego rynku wraz z przyległościami. Z tego powodu podczas rozmów konsultacyjnych podejmowanych z agencjami interaktywnymi pojawiają się pytania takie jak „ile trwa zrobienie strony internetowej?”, „ile czasu zajmuje budowa witryny www od zera?”, „czy nie można zrobić czegoś, żeby ten czas skrócić?”, „po co mam utrzymywać stały kontakt z agencją, skoro to nie ja robię tę stronę tylko ona?”. Ponieważ pytania te są dla nas bardzo ważne, a padają nader często, spróbujmy na nie odpowiedzieć.

Niektórzy Klienci po zapoznaniu się z realiami pracy specjalistów od architektury cyberprzestrzeni próbują sugerować, że najlepiej byłoby uprościć pracę agencji. Jednak w przypadku profesjonalnych firm nie ma możliwości, by ludzie zajmujący się zawodowo optymalizacją stron na potrzeby ruchu sieciowego nie zoptymalizowali przy okazji własnej pracy pod kątem prowadzonej działalności. A problem niejednokrotnie leży gdzie indziej i na ogół wynika z braku zrozumienia, że termin oddania zamówionej strony zależy nie tylko od wykonawcy strony internetowej, ale także od zleceniodawcy.

Kiedy strona internetowa będzie gotowa?

Od strony agencji sytuacja nie wymaga jakichś specjalnych dywagacji. Tu jest czymś oczywistym, że kreacja witryny www to złożony proces, wymagający zaangażowania specjalistów z różnych dziedzin, planu działania, dokładnego przygotowania i dialogu, czyli wymiany maili i bezpośrednich rozmów na konkretne tematy, na każdym etapie projektu. I tu po raz pierwszy dotykamy kwestii ile w temacie terminu wykonania witryny zależy od samego Klienta.

Ponieważ współcześnie wszyscy jesteśmy stale zajęci, a wolny czas należy do luksusów, może się zdarzyć, ze Klient będzie mieć na tyle trudną sytuację w innych prowadzonych sprawach, że już na początku współpracy może nie mieć czasu na omówienie wszystkich swoich założeń, wypełnienie briefu, czy odpowiedzi na pytania agencyjnych specjalistów. Gdy materiały niezbędne do stworzenia strony, takie jak zdjęcia i teksty dla poszczególnych sekcji są skompletowane, wówczas termin umówiony podczas rozmów poprzedzających realizację powinien zostać dotrzymany. Dość częstym zjawiskiem jest jednak to, że dostarczenie potrzebnych treści na czas, albo wprowadzenie korekt tudzież omówienie jakichś zmian jest przekładane, na ogół kilkakrotnie. W podobnych sytuacjach stworzenie strony www, niekoniecznie skomplikowanej, może trwać nawet kilka miesięcy. Okres ten nie jest jednak pełną odpowiedzią na pytanie „ile trwa stworzenie strony internetowej”, kwestia ta wymaga głębszego omówienia.

portal nieruchomości

Tenerife Apartaments – Portal nieruchomości na Teneryfie

Czas budowy strony www – przygotowanie

Należy tu zadać pytanie, którego Klienci na ogół nie zadają, a mianowicie „jak powinienem się przygotować, by moja strona internetowa powstała jak najszybciej”. Nie chodzi tu tylko o to, że termin oddania gotowej witryny www, obok dostarczenia materiałów przez Klienta zależy też od specyfikacji projektu. Jeśli Klient ma napięty termin (np. adres firmowej strony jest niezbędnym warunkiem skorzystania z jakiegoś funduszu), to ukończenie prac w dwa tygodnie nie jest oczywiście niemożliwe, ale proporcjonalnie przekłada się na cenę zlecenia. I żeby uniknąć podobnych sytuacji, również Klient powinien być przygotowany do budowy swojej strony i dysponować większością bądź wszystkimi potrzebnymi materiałami. Dlaczego? Spróbujmy wytłumaczyć:

Jak większość procesów branży usługowej, tworzenie stron internetowych przebiega w kilku etapach. Realizacja projektu strony internetowej rozpoczyna się już w fazie rozmów i negocjacji, po których sporządzona zostaje umowa rozszerzona o szczegółową specyfikację. Wynika to z tego, że każde przedsięwzięcie, każdy biznes, każda działalność chcą by ich witryny internetowe się wyróżniały, a więc powinny spełniać wymagania marketingowe, a zarazem być oryginalne. Z tego powodu mówiąc o budowie stron www, mówimy o branży kreatywnej. Stworzenie strony internetowej wymaga prac koncepcyjnych, których jak w przypadku każdej pracy twórczej nie sposób unormować, ani przewidzieć. Przykładem może być zwykłe napisanie wiadomości – czasem zabiera tylko chwilę, ale bywa też że napisanie każdego kolejnego zdania zabiera dziesięć minut… Celem prac koncepcyjnych jest plan funkcjonalno-graficzny, który później wdraża się i testuje.

Wszystko to oczywiście trwa i najczęściej wymaga zaangażowania wielu osób – grafików, specjalisty od user experience (fachowca UX, czyli kogoś, kto sprawdza witrynę z perspektywy potencjalnego użytkownika), programisty i kogoś kto oprócz pracy nad projektem zajmuje się jeszcze koordynacją działań tak powołanego zespołu. Kolejna kwestia to poziom skomplikowania witryny – od strony funkcji i od strony wizualnej. A inaczej rozkłada się w czasie strona z dwudziestoma powiązanymi według żądanego schematu podstronami, a inaczej prosta wizytówkowa. Oczywiście, jeśli na tej drugiej wszystkie elementy łącznie z tłem mają być animowane i wyposażone w efekty specjalne, wtedy też nie będzie to prosta sprawa, zaś sprawą kluczową jest tu współpraca programisty, grafika i Klienta. Kiedy zaś bierzemy pod uwagę tę współpracę, pytanie ile trwa stworzenie strony internetowej często zostaje zastąpione innym – jak przyspieszyć realizację projektu. Zwróćmy więc uwagę na to, że strona ma być nie tylko estetyczna i funkcjonalna. Musi tez być wykonana profesjonalnie, z dostosowaniem do realiów ruchu sieciowego, wymogów wyszukiwarek i całej architektury standardów IT. A żeby odpowiedzieć na pytanie ile trwa stworzenie strony internetowej, albo jak je przyspieszyć, należy przyjrzeć się kolejnym etapom procesu budowy.

 Strona internetowa z katalogiem produktów

Schowek Art Gallery – Strona internetowa z katalogiem produktów

Zanim projekt wystartuje

Zadaniem Klienta jest dobrze przemyśleć plan i strukturę strony, porządek menu, zawartość kolejnych podstron oraz treści w poszczególnych zakładkach. W tym miejscu najważniejsze jest to, co z wizyty na stronie ma wynieść użytkownik, lub potencjalny Klient. Co dla osoby odwiedzającej stronę internetową jest ważne przy podejmowaniu decyzji o zakupie produktów, albo skorzystania z oferowanej usługi? Z tej perspektywy widać, że liczy się cel strony, który można określić analizując firmową ofertę, sprawdzając do kogo jest skierowana i jak wygląda na tle konkurencji. Czy dzięki stronie internetowej ma się zwiększyć sprzedaż? Może dzięki niej firma ma pozyskać nową grupę docelową Klientów? Czy tylko skupić się na promocji nowych produktów? Jak usprawnić poruszanie się po stronie internetowej przez uporządkowanie publikowanych informacji? Jaki styl nawigacji powinna mieć strona? Jaka prezentacja oferty wzbudzi największe zaufanie Klientów? Oczywiście odpowiedzi na wszystkie pytania będą częścią rozmów konsultacyjnych. Natomiast w przypadku profesjonalnej i doświadczonej agencji będzie je można dodatkowo skorygować zgodnie z aktualnymi trendami marketingu internetowego, ponieważ w określeniu „agencja interaktywna”, termin „interaktywna” powinien być synonimem słowa „wszechstronna”.

Jasne cele projektu jakim jest strona internetowa pozwalają uporządkować procesy tworzenia strony i spojrzeć na nią z szerszej perspektywy. Odpowiednie przygotowanie do rozmów wyjaśnia dlaczego we wcześniejszej części niniejszego artykułu powiedzieliśmy, że realizacja projektu zaczyna się już w momencie pierwszych konsultacji. I w wielu wypadkach przygotowanie planu strony zabiera średnio kilka tygodni, ale zawsze przyspiesza prace na kolejnych etapach.

Opracowując budżet zobacz ile kosztuje pozycycjonowanie stron internetowych.

Projekt wyceniony – projekt rozpoczęty

Jak widać, dostarczenie treści przez Klienta i jego przygotowanie do rozpoczęcia procedur stworzenia witryny wraz ze specyfikacją projektu mocno rzutują na to ile potrwają prace nad nową stroną. Bez nich określenie czasu potrzebnego na stworzenie strony jest niezwykle trudne. W przypadku doświadczonych agencji istnieje oczywiście możliwość oszacowania ram czasowych całej operacji, ale w branży przyjęło się określać termin wykonania strony internetowej dopiero gdy wszystkie szczegóły wykonania strony będą się nadawać do umieszczenia w umowie wraz ze specyfikacją projektu oraz ceną. Ten ostatni parametr to osobna historia – na cenę strony internetowej wpływa mnóstwo czynników.. A żeby wrócić do tematu czasu wykonania strony internetowej trzeba powiedzieć w kontekście ceny, że jeśli już w trakcie budowy witryny Klient zechce wprowadzić nowe rozwiązania, projekt narażony jest nie tylko na przesunięcie terminu, ale i na znaczne podniesienie kosztów.

Dlaczego to tyle trwa? Bo treści nie biorą się znikąd

Język nowoczesnego marketingu operuje terminem „content” co oznacza „zawartość” lub „treść”, co w praktyce oznacza najważniejszy nośnik tych informacji, które według właściciela strony internetowej są najistotniejsze dla przeciętnego użytkownika odwiedzającego witrynę. Składnikami contentu są wszystkie teksty na stronie, opisy zakładek, cennik, artykuły w blogosferze, opisy produktów. W praktyce składnikami contentu są wszystkie teksty widoczne na stronie: podstrony, artykuły blogowe, oferta, cennik, opisy produktowe itd. Termin „treść” należy do dwóch dziedzin, a mianowicie teorii literatury i estetyki co sugeruje, że content nie ma prawa być dla nowobudowanej witryny wartością przypadkową. Z tego powodu strukturę contentu określa się przy pomocy trzech powiązanych ze sobą czynników, czyli:

  • wartości merytorycznej – informacje zawarte w tekstach i opisach muszą być zarazem unikatowe i cenne dla użytkowników. Mówiąc inaczej, content musi być takim sposobem podania informacji jakiego nie wykorzystuje konkurencja, a przy tym informacje te mają być istotne, tj. tematyka treści musi obejmować wyłącznie zakres działalności firmy, której wizytówką jest strona internetowa, po to żeby treści miały sens marketingowy.
  • atrakcyjnej formy – w tym przypadku atrakcyjność oznacza jakość treści przy czytelnej i przejrzystej strukturze tekstów. Ich charakter powinien być dostosowany do perspektywy charakteryzującej grupę docelową odbiorców – teksty nie mogą być dla nich ani za łatwe (bo wówczas zostaną odebrane jako nudne) ani za trudne, ponieważ jeśli użytkownik zrezygnuje z czytania, zmniejszy się czas jego przebywania na stronie, co algorytmy wyszukiwarek odnotowują jako czynnik obniżający wartość witryny. Być może to brzmi nieco drastycznie, powiedzmy więc inaczej: po prostu chodzi o to, by porady wędkarskie pisać w innym stylu niż artykuły o domowych sposobach leczenia, a te znacznie luźniejszym językiem od porad dla finansistów.
  • struktury przyjaznej pozycjonowaniu – optymalną widoczność witryny w sieci zapewnia się między innymi przy pomocy pozycjonowania treścią. Content musi być więc tak skomponowany, by mieć pozytywny udział w SEO. Uzyskuje się to przy pomocy nagłówków, słów kluczowych, linkowania i… jakości treści. Ostatnia z wymienionych kwestii jest źródłem powiedzeń „content nie cierpi dróg na skróty” oraz „w SEO jakość jest ważniejsza niż spryt”.
Zoptymalizowana strona internetowa

Strona internetowa wraz z optymalizacją strony pod pozycjonowanie regionalne. Zoptymalizowana strona internetowa

Ile trwa stworzenie strony internetowej, a ile trwa stworzenie planu jej treści?

Przygotowując się do budowy strony internetowej, jej przyszły właściciel określa rozplanowanie treści i wizję strony, i na tej podstawie kompletuje potrzebne materiały – zdjęcia i rysunki, logo, opisy poszczególnych dziedzin działalności, artykuły na temat aktualności itd. Bazą tych materiałów jest wiedza i doświadczenie Klienta, a także analizy stron konkurencji w branży oraz witryn z branż pokrewnych, co jest dobrą inspiracją w dziedzinie rozwiązań technicznych i metod prezentacji. W przypadku gdy firma ma już stronę, a w agencji zamawia nową, wówczas integralną częścią przygotowań do budowy nowej strony www będą badania zachowań użytkowników na starej witrynie.

Ponieważ w przypadku firm strona internetowa stanowi platformę komunikacji z Klientami, treści dobre marketingowo będą operować sugestią korzyści płynących z wyboru oferty – w ten sposób wpłyną na chęć skontaktowania się z przedstawicielem firmy, albo dokonania zakupu jakiegoś produktu. Przygotowanie materiałów treściowych można zlecić profesjonalistom – fotografowi sesję zdjęciową pracowników i produktów, copywriterowi komplet tekstów na stronę i artykuły na firmowego bloga. Trzeba pamiętać, że opisujemy tu sytuację jaka powinna mieć miejsce przed rozpoczęciem rozmów z agencją, czyli przygotowania do stworzenia strony. Ponieważ prace związane z kompletowaniem treści i wizualiów trwają zwykle około miesiąca, można spróbować oszacować o ile wydłużą czas tworzenia strony internetowej, jeśli zostaną przeprowadzone już po rozmowach z agencją, albo nie będą priorytetem, lecz zrealizuje się je „przy okazji”, równolegle z innymi sprawami.

Ile trwają projekty i wdrożenia?

Odpowiadając na pytanie ile trwa stworzenie strony internetowej dotarliśmy do momentu, w którym startuje projekt. Agencja rozwija nową stronę zgodnie z sugestiami Klienta, wdraża potrzebne funkcje i całość testuje na potrzeby późniejszego uruchomienia. Co ważne, założony projekt jest dobry, jeśli uwzględnia zrównoważoną relację między potrzebami biznesowymi (założeniami właściciela strony) a perspektywą UX, czyli user experience. Stąd profesjonalizm w tworzeniu witryn www nie oznacza tylko estetyki i funkcjonalności, ale także uwzględnianie doświadczeń jakie ze stroną będą mieć użytkownicy, wśród których są potencjalni Klienci.

Po skompletowaniu wszystkich materiałów w formie plików o odpowiednim formacie, załatwieniu spraw dostępów do serwera przystępuje się do projektu graficznego i wdrożenia funkcjonalnego strony. Ustalenia dotyczące funkcjonalności zostają dokonane podczas rozmów, jeszcze przed podpisaniem umowy.

Oprócz zaprojektowania strony trzeba ją także wypozycjonować w Google, zobacz ile trwa pozycjonowanie strony internetowej.

Co dalej?

Projekty dużych stron internetowych na ogół uzupełnia się makietami UX. Skrót pochodzi od zwrotu „User Experience” czyli „doświadczenie użytkownika). W sensie praktycznym zaś UX to rodzaj szkicu strony sporządzony w specjalnym programie pokazującym tzw. architekturę informacji, a więc rozłożenia poszczególnych elementów strony takich jak przyciski, formularze, ikonki i teksty Całość jest starannie zaplanowana, czyli tak rozłożona by nowa strona internetowa była prosta w nawigacji (w miarę możliwości intuicyjna) i dawała potencjalnemu Klientowi dostęp do takich informacji, jakich szuka. Ogólnie makieta UX jest odwzorowaniem strony w skali 1:1, tyle że bez grafiki, zdjęć, tabeli, czy schematów. Niektóre makiety są interaktywne, czyli polinkowane wewnętrznie, żeby można było po nich klikać jak na normalnych witrynach. I tu istotna sprawa, jeśli chodzi o to, ile trwa stworzenie strony internetowej.

Celem makiety nie jest pokazanie kontrahentowi jak dzielnie agencja przekuwa jego wizje w obiekt cybernetyczny, lecz zaoszczędzenie czasu całego zespołu zaangażowanego w przygotowanie strony. Posiadając taką bazę jak makieta UX łatwiej skoordynować poszczególne procesy składające się na budowę witryny www. Korzysta z niej grafik odpowiedzialny za kolorystykę i kształt poszczególnych elementów oraz przygotowanie plików dla programistów. Ci ostatni również pracują szybciej jeśli mają do dyspozycji model UX, dający im odpowiedzi na wiele pytań. Ale oczywiście, nie wszystkie kreacje witryn internetowych wymagają makiety UX.

Przedsięwzięcia o niższych pułapach budżetowych pomijają ten element i używają jednej z platform CMS. Tytułem wyjaśnienia – CMS czyli Content Management System to inaczej system zarządzania treścią, czyli oprogramowanie pozwalające na utworzenie i prowadzenie strony internetowej wraz z późniejszą aktualizacją i rozbudową, którą można prowadzić nie mając wiedzy informatycznej, ani personelu IT. Zarządzanie stroną w CMS odbywa się za pomocą interfejsów użytkownika, które są rodzajem szablonów skompilowanych z rozbudowanych formularzy i grup opcji. W internecie działa wiele platform CMS umożliwiających prace administracyjne na stronach, ale agencja przygotowująca nową stronę internetową może przygotować panel administracyjny budowanej witryny posiłkując się własnym doświadczeniem i ogólnymi zasadami użyteczności. W zależności od tego ile jest podstron do zaprojektowania i od stopnia skomplikowania projektu, prace projektowe (wszak jesteśmy wciąż na etapie „projekt i wdrożenie”) trwają kilka tygodni. Czas ten ulega skróceniu, jeśli agencja dysponuje na starcie wszystkimi potrzebnymi materiałami. Jeśli dostaje je w ilości szczątkowej i w dodatku po rozpoczęciu prac, wówczas dopięcie szczegółów projektu może być po prostu niemożliwe, co w znacznym stopni wpływa na plan prac… i na ostateczną wycenę, ponieważ czas jest inwestycją nie tylko dla przyszłego właściciela strony internetowej, lecz i dla agencji.

Kwestia czasu? Przejdźmy do kwestii wdrożenia

Jeśli zmiany projektu strony można obserwować online, przechodzić między podstronami, testować funkcjonalności i sprawdzić dostosowanie jakości wyświetlenia do formatu ekranów poszczególnych urządzeń mobilnych, wówczas mówimy o wdrożeniu. Zaczyna się ono zwykle od przedstawienia prezentacji strony głównej, co pokazuje w jakim kierunku zdążają prace. W tym momencie przyszły właściciel strony internetowej może wnieść uwagi do jakości wizualnej – kolorystyki, stylistyki obrazu, jakości animacji itp. Jeśli strona główna uzyskuje akceptację, wówczas wszystkie podstrony opracowuje się jako spójne z nią. Po kolejnych akceptacjach podstron powinno się okazać, że całość witryny jest dostosowana do ergonomicznego wyświetlania na smartfonach o różnej powierzchni i na tabletach. Co to znaczy? Że w miarę jak zmniejsza się ekran urządzeń na których strona się wyświetla, jej jakość wizualna i prostota nawigacji nie powinny ulegać zmianie. Jeśli na tablecie strona wyświetla się kompletnie, a na smartfonie trzeba ją przesuwać w bok, żeby zobaczyć jakąś ikonę, to na pewno nie mówimy o dostosowaniu.

Przy okazji wdrożenia wprowadzany jest też CMS, czyli system zarządzania stroną, a także instalowane są i konfigurowane odpowiednie wtyczki. Dodajmy do tego podpięcie bazy danych, wprowadzenie zoptymalizowanych zdjęć, wlanie sformatowanych tekstów i potrzebne integracje systemowe. W zależności od tego ile podstron jest projektowanych, etap wdrożenia trwa około kilku tygodni.

Strona www dla gabinetu medycznego Novamedic

Strona www dla gabinetu medycznego Novamedic

Ile trwają testy?

Finalizacja treści i warstwy wizualnej wraz z niezbędnymi poprawkami zależą od obecności (i uchwytności) przyszłego właściciela nowej witryny www. Agencja jest tylko wykonawcą, a czynnikiem decyzyjnym kontrahent oraz jego plany wobec wykorzystania strony w internecie. Na etapie testów szuka się błędów oraz dopracowuje dostosowanie strony do wyświetlaczy różnych urządzeń. To moment kiedy można naprawić takie defekty jak nie działające linki, błędy w treściach, czy niepoprawne wyświetlenia poszczególnych elementów w wersjach mobilnych. Chociaż agencja stawiająca stronę przeprowadza testy w swoim zakresie, zaangażowanie jej kontrahenta jest tu szczególnie ważne, ponieważ testy to ostatnia chwila na zgłaszanie uwag. Ile trwają? Średnio kilka dni, w zależności od stopnia rozbudowania projektu i przebiegu komunikacji między agencją, a Klientem. Kiedy wszystko zostaje już zaakceptowane stronę można uruchamiać, lub dokończyć uzupełnianie treści – na ogół ta druga możliwość występuje częściej. Ale po wdrożeniu i przetestowaniu, nowa witryna może zostać wgrana na serwer i staje się widoczna pod adresem docelowym.

A jeśli to miałby być blog…?

Wszystkie powyższe wyszczególnienia – od planów i rozmów po testy końcowe – stanowią próbę odpowiedzi na pytanie ile trwa stworzenie strony internetowej. Jak widać, ostrożne szacunki i założenia, że wszystko idzie zgodnie z planem bez nieprzewidzianych czy nieuniknionych przeszkód, wydłużają okres potrzebny na postawienie i umieszczenie witryny pod docelowym adresem do ponad miesiąca. Oznacza to, że kreacja stron www jest sprawą czasochłonną i poważną, którą najlepiej zaplanować ze sporym wyprzedzeniem. Z kolei dobrze przemyślany plan strony i przewidziana strategia jej użycia dają lepsze efekty wizerunkowe, a co za tym idzie – marketingowe i sprzedażowe. Zerknijmy teraz na różne typy stron, jednak warto pamiętać że poniższe zestawienie jest bardzo ogólnikowe i nie ujmuje wszystkich rodzajów stron, ani nawet wszystkich najpopularniejszych, dają jednak pewne wyobrażenie o skali prac, jakiej wymagają.

  • Blog na platformie CMS – prosta strona na którejś z dostępnych platform open-source’owych z szablonowym projektem graficznym, wyposażona w kilka dodatkowych podstron typu „O mnie”, „Archiwum” i „Kontakt” ze swobodą edycji treści i dodawania zdjęć. Wygenerowanie takiego publikatora to od 3 do 5 dni pracy grafika i programisty.
  • Strona-Wizytówka – średnio efektowna strona główna i kilka skromnych podstron, czyli przedstawienie firmy i jej oferty potencjalnemu Klientowi. Oczywiście wykonanie profesjonalne, strona spełniająca warunki bezpieczeństwa, czyli prace nie powinny trwać więcej niż tydzień, z czego około 5 dni zajmuje praca programisty i grafika.
  • Strona firmowa – rozbudowana witryna www, wymagająca stałego aktualizowania (działy typu „co nowego”, „najnowsze promocje”, „nadchodzące eventy”) oparta na projekcie graficznym, wyposażona w szereg rozwiązań z dziedzin pozycjonowania i bezpieczeństwa w sieci. W gruncie rzeczy, bez dokładnego briefu od Klienta nie ma możliwości oszacowania czasu potrzebnego na budowę takiej strony, ponieważ na wydłużenie czasu może wpłynąć jakiś z pozoru niezbyt ważny element, albo konieczność wdrożenia dodatkowych funkcjonalności. A dolna granica pułapu czasowego? No cóż, nawet przy niezbyt skomplikowanych rozwiązaniach programista i grafik będą potrzebować minimum 30 dni. Minimum.
  • Strona z platformy CMS takiej jak np. WordPress, typ: premium – unikalna witryna www z rozszerzonymi funkcjonalnościami oparta na indywidualnym projekcie graficznym, zoptymalizowana pod SEO, bezpieczna i przystosowana do operacji marketingowych. Tak samo jak w przypadku wskazanej powyżej strony firmowej czas tworzenia zależy od indywidualnych cech projektu, ale dolna granica potrzebnego na realizację czasu to minimum 30 dni pracy grafika i programisty.
  • Strona z platformy CMS, typ: dedykowana – to również unikalna i zarazem rozbudowana strona wyposażona w indywidualne rozwiązania i szczególne (czytaj: napisane od podstaw, a podyktowane charakterem działalności) funkcjonalności. Czas realizacji takiego projektu wymaga bezpośredniego kontaktu a agencją i indywidualnego określenia czasu realizacji. W tym przypadku czasu trwania prac nie da się określić w sposób teoretyczny.
  • Sklep WordPress WooCommerce – a czas realizacji takiego sklepu wpływ ma projekt graficzny, rodzaje funkcji i wymagane integracje systemowe (np. z sieciami płatniczymi) Tworzenie najprostszych nawet sklepów internetowych, zazwyczaj trwa kilka miesięcy. Minimum? Trzy miesiące, reszta zależy od wielkości projektu i jego specyfikacji.

Powyższe wyszczególnienia co prawda nie odpowiadają na pytanie ile trwa stworzenie strony internetowej, pokazują jednak że nie da się stworzyć dobrej i funkcjonalnej strony w 24 godziny. Trzeba też powiedzieć, że jeśli Kontrahentowi uda się jakoś wymusić na agencji skrócenie terminów, kompromis odbije się na jakości strony, a to z powodu ograniczenia, albo rezygnacji z niektórych rozwiązań. A jeśli strona nie będzie spełniać konkretnych założeń, jej rozbudowa pozycjonowanie mogą się potem okazać niemożliwe, albo tak kosztowne, że znaczenie przewyższą oszczędność wymuszoną przy pomocy presji czasowej.

Moda na sukces, moda na SEO

Wielu Klientów wyobraża sobie sprawę w ten sposób, że zleci agencji stworzenie strony, zapłaci, a potem schowa stronę do kieszeni i odejdzie w tylko sobie znanym kierunku, by żyć długo i szczęśliwie, ciesząc się własnym miejscem w internecie. Niestety, ewolucja internetu rzuca cień na tę piękną wizję, choć agencja budująca strony internetowe zazwyczaj tworząc witrynę robi to zgodnie ze standardami SEO i dba o jej pozycję w wynikach wyszukiwań. Reguły ruchu sieciowego są jednak stale usprawniane w trosce o zapewnienie wszystkim użytkownikom internetu równych szans w dostępie do informacji i w zaistnieniu w cyberprzestrzeni. Wszystko jednak zależy od decyzji Klienta – niektórzy zamawiają strony u freelancerów, albo u niesolidnych firm, a potem zaczynają się spieszyć z optymalizacją, poprawką błędów i pozycjonowaniem. Trzeba pamiętać, że czas to środek inwestycyjny. Lepiej zainwestować go więcej w budowę strony internetowej i potem niezbędne poprawki związane z SEO wprowadzać szybciej, niż oszczędzić na czasie kosztem pieniędzy, a potem tracić jedno i drugie w przypadku poważniejszych wymagań marketingowych. Zanim jednak dojdzie do pozycjonowania, ktoś powinien się zająć utrzymaniem strony i jej rozwojem.

Niektórzy Klienci – zwłaszcza ci, którzy nie mają czasu na rozmowy, ustalanie poprawek i dogrywanie szczegółów, po odbiorze gotowej witryny nie mają czasu by nią zarządzać. W ten sposób wizytówka firmy, stanowiąca o przyszłości biznesu, wisi w sieci jakby została zrobiona „pro forma”. Tymczasem administrowanie stroną można zlecić zawodowcom – tej samej agencji, która ją wykonała, dbając oczywiście o dostarczanie np. materiałów do działu „aktualności”, albo wybór tematów dla copywritera tworzącego teksty dla firmowej blogosfery. Oprócz tego większość agencji służy doradztwem w zakresie administracji witryną i konkretnym wsparcie w pierwszych tygodniach od jej zdania kontrahentowi.

Zaprojektowanie strony internetowej dla JRV Service

Zaprojektowanie strony internetowej dla JRV Service

Ile trwa stworzenie strony internetowej – podsumowanie

Spróbujmy zebrać w całość wszystkie przedstawione w kwestie, które zebrane w niniejszym artykule stanowią odpowiedź na pytanie „ile trwa stworzenie strony internetowej”. Jak widać, dobre projekty witryn i sklepów po prostu muszą być rozłożone w czasie. Nawet te strony, które są oparte o gotowe szablony (np. WordPress) potrzebują czasu na konfigurację opcji i wdrożenia. Ale nawet przy niezbyt rozbudowanym projekcie i dopasowanym do preferencji motywie kompozycyjnym to około 30 dni. Zaawansowane projekty powstają dłużej. Warto przy tym wziąć pod uwagę, że wszystkie agencje istnieją na rynku ponieważ mają klientów, a więc muszą dzielić swoje zasoby czasowe między kilka, lub kilkadziesiąt projektów. Czyli nie jest tak, że telefonem o pytanie „ile potrwa stworzenie strony internetowej” wydobywa się agencję z niebytu, a potem nie robi ona niczego innego poza pracą nad tym jednym konkretnym zleceniem. Trzeba też wiedzieć, że strona internetowa stworzona zbyt szybko i w niskim budżecie, będzie w przyszłości generować dodatkowe wydatki i raczej nie będzie na siebie zarabiać. Oprócz profesjonalnego i zgodnego z bieżącymi trendami marketingowymi wyglądu powinna mieć wysoką użyteczność dla firmy, którą reprezentuje i być przyjazna dla użytkowników.

Przeczytaj również: Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

Ile konkretnie będzie trwać powstawanie takiej strony trudno określić, ponieważ zależy to od wielu czynników, w tym od samego Klienta, czyli od jego wizji i określonych celów. Struktura strony, szata graficzna i funkcjonalności to kwestie, które trzeba poważnie przemyśleć i można zrobić to przed rozpoczęciem rozmów z agencją, a można też zdać się na jej doświadczenie i skorzystać z porad. Jeśli Klient posiada wszystkie potrzebne materiały i dostarczy je w krótkim czasie, czas stworzenia strony internetowej być może się nie skróci, ale też na pewno nie wydłuży. Co więcej przyszły właściciel strony internetowej powinien być obecny na wszystkich etapach jej powstawania, od researchu, poprzez tworzenie projektu graficznego, programowanie oraz kodowanie wszystkich podstron i optymalizację pod SEO po wdrożenie witryny na serwer.

Trzeba też poruszyć pewną kwestię – zdarza się, że Klient ma niewielki budżet i bardzo się spieszy. Zgadza się na postawienie strony na szablonie, zmodyfikowanym zgodnie z potrzebami. I w efekcie dostaje estetyczną i funkcjonalną witrynę, dopasowaną do wytycznych wyszukiwarek. Ma ona jednak jedną poważną wadę – niewiele się różni od innych stron, nierzadko należących do konkurencji. To fakt, sztampa nie wymaga wiele czasu. Jednak różnorodność zasobów internetu i jej oddziaływanie na użytkowników skłaniają do zrozumienia, iż do pożądanych cech strony internetowej należy unikalny wygląd. Ten jednak wymaga i czasu, i cierpliwości, przy czym im mniejsza presja Klienta, tym mniejsze ryzyko poważniejszych błędów. A czas i cierpliwość zwrócą się, gdy okaże się, że nowopowstała strona jest:

  • w pełni funkcjonalna,
  • wyposażona w systemy analityczne,
  • połączona z wtyczkami social mediów,
  • zoptymalizowana pod Google,
  • responsywna,
  • szybka, czyli wczytuje się w kilka sekund
  • wyposażona w system CMS, by można nią było swobodnie zarządzać.

Strona internetowa o odpowiedniej strukturze i wyposażona w odpowiednie treści łatwiej się indeksuje i są premiowana wyższymi pozycjami w wyszukiwarkach. To oznacza, że potencjalnemu Klientowi Twojego biznesu będzie ją łatwiej znaleźć, a tym samym strona będzie zarabiać na swoje utrzymanie.