Czy social media wpływają na pozycjonowanie w Google?

social media a pozycje w google

Wraz z rozwojem social media, wysokie pozycje Google przestało być jedynym naprawdę znaczącym źródłem ruchu na stronie internetowej. To rodzi pytanie, na czym powinniśmy skupić swoje działania, by odnieść sukces. Jak to wygląda w praktyce?

Wpływ Social media na pozycję w wyszukiwarkach

Odpowiedź na pytanie, jaki wpływ mają działania w social mediach na pozycję w Google, nie istnieje. Przyczyna jest prozaiczna – Google nie ma w zwyczaju ujawniania czynników, które (i w jakim stopniu) wpływają na wyniki w SERP. Eksperci, pasjonaci i web-developerzy raczej snują przypuszczenia niż znają fakty. Przypuszczenia te są oczywiście oparte na analizach, praktyce i, co nie mniej ważne, ujawnianych tu i ówdzie strzępkach informacji z wywiadów i oświadczeń. Przykładem są wypowiedzi słynnego inżyniera Google, którym jest Matt Cutts. Dzięki niemu wiemy np. że linki no-follow mają znaczenie przy pozycjonowaniu, obojętnie czy to pozycjonujemy frazy ogólne czy wykonujemy pozycjonowanie lokalne. To ważne z punktu widzenia związku z nim z social mediów, gdyż linki zamieszczane w portalach społecznościowych przeważnie posiadają atrybut no-follow.

blog lewaczka.pl

Blog o dużej aktywności w Social Media – Lewaczka

Znaczy to, że zasypujące nasz feed linki nie odsyłają robotów indeksujących na nasze strony. Fanpage mogą być wręcz przepełnione różnego rodzaju zewnętrznymi artykułami, ale robot nie trafi do nich tą drogą. Linki no-follow mają jednak inną, przydatną przy pozycjonowaniu, funkcję. Ignorowanie ich to częsty błąd początkujących. Dzięki nim rośnie ogólna liczba wszystkich linków do strony. Sprawiają też, że linkowanie wygląda na bardziej naturalne, co jest ogromnie premiowane. Poza tym przekazują część zaufania strony odsyłającej i trzeba wiedzieć, że portale społecznościowe mają ogromne zaufanie. A to są już czynniki rankingowe.

Warto jednak pamiętać, że crawlery przeszukują Internet jak użytkownicy niezalogowani. Z tego powodu linki, niezależnie od ich atrybutu, powinny być udostępniane jako publiczne. A im więcej share’ów, retwittów itd. – tym lepiej. Poza tym – warto wiedzieć, że wyszukiwarka ‚zasysa’ opinie z Facebooka. W przypadku wielu pięciogwiazdkowych recenzji – to po prostu wzbudza zaufanie.

Social media i wyszukiwarki jako źródło ruchu na stronie

Zawężenie tematu mediów społecznościowych i SEO do wpływu tych pierwszych na pozycję w rankingu należy do błędów. Nie jest on po prostu tak istotny ze względu na ostateczny cel działań pozycjonerskich czy w social mediach, którym jest promocja witryny, generowanie ruchu, kreowanie wizerunku, wzbudzanie zaufania, a w końcu sprzedaż. Analizowane sposoby to po prostu dwie różne drogi do tego samego punktu. Najczęściej idealnie się uzupełniają.

Żeby to w całości zrozumieć musimy uświadomić sobie, w jakim celu używa się Google, Facebooka czy Instagrama – zapraszamy do zapoznania się ze słownikiem pojęć SEO

Wyszukiwarki skupiają się przede wszystkim na akcji pytanie-odpowiedź. Znaczy to, że większość użytkowników szuka w nich konkretów. „Materiały budowlane Płock”? „ile waży dorosły słoń?”, „marketing miast wojewódzkich w social media”? To wszystko są konkretne zapytania, które po prostu mają odpowiedzi różnej długości. Dotyczy to niemal każdego wyszukiwania. Odpowiedzi na pytania są także zazwyczaj

Natomiast Facebook, Twitter, Instagram itp. to narzędzia, które, inaczej niż wyszukiwarki, stanowią raczej przestrzeń wymiany myśli i kształtowania opinii (nawet jeśli zamykają użytkowników w bańce informacyjnej). Są narzędziem do kształtowania wizerunku, zbierania opinii, pozyskiwania szacunku. Dzielenia się opiniami i bycia obiektem działań marketingowych, nie tylko pozyskiwania odpowiedzi na pytania. Co ważne, tak jak w przypadku Google, algorytmy (i to nie tylko Facebooka) dobierają treści do odbiorcy. Warto więc pamiętać, że dobrze prowadzone profile, fanpage czy skrojone na miarę kampanie trafią do zainteresowanych, niezależnie od tego, czy są nimi prawnicy czy szaleni artyści. Social media pozwalają też, jak sama nazwa wskazuje, na zbudowanie zaangażowanej społeczności. Stanowią oczywiście jedno ze źródeł ruchu na stronie, ale przy wnikliwej analizie okazuje się, że nie to jest ich głównym zadaniem.

Innym zagadnieniem jest rola elementów, jakimi są  #hasztagi. Przestały być one wewnętrznym narzędziem poszczególnych portalów – wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Wpisując frazę poprzedzoną znakiem Google zwraca przefiltrowane wyniki i z Twittera, i z Instagrama, i Wykopu. Warto zatem zadbać o oznaczanie swojej aktywności hasztagami, nawet jeśli nie będą one prowadzić bezpośrednio na stronę.

Gdzie skupić uwagę?

Najłatwiej powiedzieć, że optymalne dla strony internetowej jest jednoczesne inwestowanie w skuteczne SEO i budowanie strategii w social media, jednak dla wielu początkujących przedsiębiorców czy blogerów to wymagające i kosztowne – nie tylko ze względu na poświęcone środki pieniężne, ale też energię i czas.

Nie da się ukryć, że istnieją firmy działające bez obecności na Facebooku, a także youtuberzy, których kanały nie prowadzą na żadne zewnętrzne kanały social media. Z tego powodu pierwszym krokiem projektowania dalszych działań na media spolecznościowe musi być analiza rynku, po którym chcemy się poruszać i tego, gdzie przede wszystkim znajdują się nasi odbiorcy. Możliwe, że docierać będą do nas zarówno z social mediów, jak i wyszukiwania organicznego, jednak bywa, że odbiorcy koncentrują się w jednym kanale. Często jest tak w przypadku adresatów osób kreatywnych czy opiniotwórczych. Śmiemy wręcz powiedzieć, że obecność w social mediach to konieczność dla biznesów takich jak studia tatuażu, galerie, czy projektantów, czyli tych opartych na wizualności czy innego rodzaju artystycznej ekspresji. W przestrzeni social mediów łatwiej zaangażować odbiorców (potencjalnych klientów), zachęcić ich do dyskusji i, przede wszystkim, interakcji oraz dzielenia się naszym kontentem.

W niektórych przypadkach budowanie zaangażowanej wokół siebie zaangażowanej społeczności social media jest jednak wysiłkiem nieproporcjonalnym wobec korzyści. Z tego powodu analiza, o której wspominaliśmy uprzednio, powinna być przeprowadzona bezwzględnie. Nie chodzi tu wyłącznie o słowa kluczowe i źródła ruchu, ale także analizę możliwości promocji oraz swojego potencjału na tle konkurencji. im większe zasoby wiedzy, tym lepsze przygotowanie, a za tym bardziej satysfakcjonujące wyniki. nie da się jednak ukryć, że równoczesne prowadzenie wszystkich dostępnych działań, o ile prowadzone profesjonalnie, nigdy nie zaszkodzi.

 

Artykuł okazał się pomocny? Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *