Pozycjonowanie lokalne stanowi ogromną szansę dla lokalnych przedsiębiorstw. Dobrze poprowadzone, daje możliwość skutecznego przeciwstawienia się małych biznesów dużym firmom.
Z nami dowiesz się, czym jest pozycjonowanie lokalne i dlaczego warto zdecydować się na profesjonalne poprowadzenie działań SEO skoncentrowanych na miejscu twojej działalności.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Terminem pozycjonowania lokalnego określa się wdrażanie działań skoncentrowanych na tym, by dana witryna internetowa podniosła poziom widoczności w wybranych frazach kluczowych w kontekście miasta, regionu, a nawet dzielnicy. Działania te wdraża się zarówno na samej witrynie internetowej, jak i off-site (czyli poza obrębem pozycjonowanej witryny). Całość ma na celu to, by po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej wyświetlił się zakład, sklep czy interes w mieście, w którym znajduje się osoba szukająca.
By uzyskać zadowalający wynik, niezbędna jest znajomość zagadnień tzw. pozycjonowania na frazy oraz narzędzi specyficznych dla pozycjonowania lokalnego. „Zwykłe” pozycjonowanie jest podstawą, która umożliwia późniejszy sukces. Z tego powodu nie można go zaniedbać i przeprowadzić w nieprofesjonalny sposób. Dobry fachowiec łączy wiedzę ze wszystkich niezbędnych obszarów i potrafi pozycjonować lokalnie nawet trudniejsze frazy.
W rzadkich przypadkach niepotrzebne jest nawet tworzenie stron internetowych dla danego biznesu. Wówczas wysiłki koncentrują się na widoczności wizytówki w Google Moja Firma. Posiadanie dobrej strony internetowej daje jednak możliwości, których nie da żadna wizytówka. Podwyższa poziom zaufania do biznesu, umożliwia zaprezentowanie oferty, a także pozwala na przeprowadzenie szerzej zakrojonych działań pozycjonujących.
Kogo zainteresuje pozycjonowanie lokalne?
W szczególności tych, którzy działają na ograniczonym terytorialnie obszarze, czyli prowadzą m.in.:
- Sklepy,
- Punkty gastronomiczne,
- Różnego rodzaju usługi,
- Gabinety lekarskie i punkty związane ze służbą zdrowia,
- Obiekty sportowe,
- Atrakcje turystyczne.
Dzięki temu na hasło „hydraulik”, „gabinet odnowy biologicznej” Google wyświetla przede wszystkim wyniki z miasta, w którym znajduje się osoba wyszukująca usługę. Używa do tego przede wszystkim geolokalizacji (którą przybliżymy w dalszej części tekstu).
Dlaczego warto zadbać o pozycjonowanie lokalne?
Jest ono ważnym (jeśli nie najważniejszym) sposobem pozyskiwania klientów. Poniższe, globalne statystyki powinny przekonać o tym każdego:
- 88% wyszukiwań lokalnych z urządzeń mobilnych kończy się telefonem do danego miejsca lub jego odwiedzeniem w ciągu 24 godzin,
- Aż 97% użytkowników wyszukuje w Internecie informacji o lokalnych biznesach,
- 86% ludzi sprawdza położenie firmy w Mapach Google,
- 11% konsumentów wyszukuje lokalne firmy codziennie,
- W czasie dni wolnych przeszło ¾ konsumentów woli odwiedzać sklepy niż kupować online,
- Pozyskiwanie klientów biznesów lokalnych przez wyszukiwarkę jest 300% bardziej skuteczne niż poprzez social media,
- Niemal 2/3 konsumentów preferuje kupowanie ze sklepów, które mają podany na stronie stacjonarny adres,
- Ponad ¾ wyszukiwań lokalnych kończy się zakupami,
- 88% klientów lokalnych wierzy recenzjom w Internecie.
(źródło https://seoexpertbrad.com/local-seo-stats/)
Geolokalizacja
Geolokalizacja to jeden z czynników, które pozwalają na poprawianie trafności wyników wyszukiwania. Algorytmy Googla zostały zaprogramowane na „domyślenie się” tego, że użytkownik poszukując hasła „mechanik samochodowy” najprawdopodobniej jest zainteresowany usługą w swoim bezpośrednim sąsiedztwie. Dlatego wyniki takiego samego zapytania o usługi w Szczecinie i Lublinie będą zupełnie różne (swoją drogą pokazuje to, jak bardzo Google indywidualizuje wyniki wyszukiwania). Mogą być nawet zróżnicowane pod względem lokalizacji na obszarze danego miasta. Rezultaty będą różne w przypadku hydraulików z północnych i południowych krańców miasta.
Sytuacja wygląda inaczej, gdy użytkownik wpisuje frazę „strony internetowe Szczecin” czy „fryzjer Gdańsk” – wówczas wyszukiwarka w dużym stopniu ignoruje wysiłki włożone w pozycjonowanie lokalne i wyświetla wyniki, o które użytkownik zapytał, nawet jeśli był w Nowym Jorku lub Przemyślu. Warto zatem zadbać także o pozycjonowanie dwutorowe, zarówno lokalne, jak i klasyczne „na frazy”.
NAP a pozycjonowanie lokalne
Kolejnym pojęciem, z którym warto się zapoznać przed rozpoczęciem jest wizytówka NAP, czyli czynnik wysoko punktowany w googlowskich algorytmach.
NAP jest skrótowcem pochodzącym od angielskich słów:
Name
Addres
Phone Number.
Prawidłowe zastosowanie NAP jest jednym z kluczowych czynników w pozycjonowaniu lokalnym – wzbudza duże zaufanie i w Google, i pośród użytkowników. Z tego powodu warto o nie zadbać i przeprowadzić proces opierający się na NAP w możliwie najbardziej skrupulatny sposób.
Działania NAP na tronie WWW zaczyna się od wprowadzenia czytelnych dla wyszukiwarek danych teleadresowych o firmie. Pomoże w tym znajomość znaczników HTML i prawidłowe ich wprowadzenie na witrynę.
Podstawą dla procesu off-site powinno być dokładne uzupełnienie wizytówki w Google Moja Firma (Google My Business). Nie chodzi tu jednak o proste wypełnienie pola z adresem firmy i numerem kontaktowym. Najbardziej korzystne jest wpisanie wszystkich danych, o które poprosi system i obowiązkowe dodanie kilku zdjęć. Dodatkową zaletą jest posiadanie przynajmniej kilku pozytywnych opinii klientów. Biznesy „na pięć gwiazdek” wzbudzają więcej zaufania.
Samo uzupełnienie wizytówki w Google jest dopiero początkiem pracy. Stronę należy także dodać w innych, wzbudzających zaufanie katalogach. Nie chodzi tu jednak o zasypywanie wpisami mniej wartościowych katalogów stron internetowych, ale wybranie bardziej miejsc, do których należy zaliczyć np.
- Ogólne katalogi firm (np. panoramafirm.pl, targeo.pl),
- Katalogi branżowe (np. znanylekarz.pl, dobrymechanik.pl),
- Katalogi regionalne (np. http://szczecin.naszemiasto.pl/firmy),
- Strony z ofertami pracy (pracuj.pl, goldenline.pl),
- Media społecznościowe (Facebook, Yelp.pl, Goldenline.pl).
Przy dodawaniu firmy powinno się zadbać o jednolitość danych. Interes nie może nazywać się różnie w różnych katalogach czy posiadać różnych adresów. Z tego powodu gdy uzupełniamy pole z adresem należy zdecydować się na jedną wersję, np. „al. Wojska Polskiego 1”, „Wojska Polskiego 1” czy „Aleja Wojska Polskiego” i powielać ją w każdym kolejnym katalogu. To sama zasada dotyczy też innych danych, m.in. samej nazwy biznesu.
Działania pozasieciowe
Podczas pozycjonowania lokalnego warto zadbać o pozytywne komentarze w sieci.
Badania pokazują, że przeciętny użytkownik szukający usługi czyta, jeśli to możliwe, siedem recenzji sklepu i zapoznaje się z ocenami danego biznesu. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw lokalnych, jak i sklepów internetowych i innych usługodawców. Prawdopodobnie każdy z nas to robi od czasu do czasu, zwłaszcza kiedy zastanawia się na zakupem z nieznanego do tej pory źródła. Z tego powodu warto wyrobić sobie strategię pozyskiwania komentarzy. Albo nawyku proszenia o opinię zadowolonych klientów.