Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych

Na sukces każdego sklepu internetowego wpływa wiele czynników. Należą do nich m.in. staranny dobór asortymentu, dobre wykonanie techniczne strony, promocja, fachowa obsługa klienta i pozycjonowanie. Choć kilka z tych czynności jest w stanie wykonać sam właściciel, warto je pozostawić specjalistom. Pozycjonowanie sklepów jest jedną z nich. Składa się z działań skomplikowanych i czasochłonnych. Co to oznacza? Przeczytaj nasz artykuł, a przeprowadzimy cię przez meandry pozycjonowania krok po kroku.

Trudny rynek pozycjonowania sklepów

Pozycjonowanie to czynności mające na celu zapewnić stronie internetowej jak największą widoczność w wyszukiwarkach. Pozycjonuje się każdy rodzaj witryn, niezależnie od tego, czy chodzi o blog, portal czy sklep internetowy. O każdą z nich dba się jednak trochę inaczej, a pozycjonowanie sklepów internetowych jest jedną z najtrudniejszych obszarów tej sztuki.

Dlaczego? Rynek e-commerce jest ogromny i opiera się na agresywnej konkurencji. Sklepy rywalizują nie tylko ze sobą nawzajem, ale też serwisami aukcyjnymi, ogłoszeniowymi i ogłoszeniami w miejscach takich jak Facebook Marketplace. Wartość rynku samych sklepów internetowych już w 2018 roku osiągnęła 40 mld zł i dalej rośnie. Jest o co walczyć. Niezależnie, czy oferowany produkt jest niszowy, czy poszukiwany przez miliony Polaków. Prawda jest jednak taka, że największy kawałek tego 40-miliardowego tortu zdobywają firmy wyświetlające się na pierwszych stronach wyszukiwarki Google.

Poza tym pozycjonowanie sklepów internetowych wymaga większej ilości działań niż praca nad innymi stronami. Oprócz wiedzy o funkcjonowaniu wszystkich aspektów Internetu wskazana jest metodyczność i cierpliwość. Łączy się to m.in. z tym że sklepy oferują wiele produktów w licznych kategoriach, co w efekcie daje dziesiątki, setki, a nawet tysiące podstron, które należy wyeksponować, a przy tym zrobić to lepiej, niż konkurencja.

Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?

Pozycjonowanie opiera się na sześciu filarach:

  • Audycie,
  • Opracowaniu strategii,
  • Stworzeniu (lub dostosowaniu) wartościowej strony i unikalnych treści,
  • Linkowaniu,
  • Monitorowaniu,
  • Dostosowywaniu działań do bieżących potrzeb.

Może się wydawać, że to nic takiego, jednak każdy z powyższych punktów wymaga znajomości technicznego tworzenia serwisów internetowych i mechanizmów rządzących wyszukiwarkami internetowymi. Mówiąc „wyszukiwarki”, skupiamy się przede wszystkim Google, zapominając o Yahoo, Bing czy DuckDuckGo. Z prostej przyczyny: Google w Polsce ma 98-procentowy udział w rynku, zatem niemal cały ruch z wyszukiwania organicznego będzie pochodzić właśnie z tej wyszukiwarki. Pozycjonowanie sklepu internetowego oznacza zatem nadążanie za zmianami wprowadzanymi przez Google i jego ewoluującymi algorytmami. Zmienność ta sprawiła, że rynek pozycjonowania przechodzi co jakiś czas rewolucję i obecnie jest dziedziną trudną, której daleko jest od działań wykonywanych mechanicznie. Nie wystarczy już poprawnie wykonać strony i linkować jej na wielu forach internetowych. Strategia musi być przemyślana.

Początki współpracy z agencją SEO

Pozycjonowanie sklepu internetowego warto pozostawić profesjonalistom (w dalszej części tekstu okaże się z jakiego powodu). Współpracę zawsze rozpoczyna szczegółowy, techniczny audyt SEO sklepu, w którym agencja SEO wskaże ewentualne błędy w budowie i strukturze strony. Są one często niewidoczne dla klientów, a dyskryminują sklep w oczach wyszukiwarek, co może wręcz uniemożliwić uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Po rozwiązaniu tych problemów firma przeprowadza audyt treści i przeprowadzanych do tej pory działań pod kątem pozycjonowania. Do tych czynności należy także analiza konkurencji. Biorąc pod uwagę wyniki audytu sklepu, agencja może zaproponować sposób pozycjonowania i jego cenę. I tu widać różnicę pomiędzy dużymi agencjami nastawionymi na masowego klienta a małymi agencjami podchodzącymi indywidualnie do klientów.

Niektóre firmy proponują sztywne abonamenty i obiecują wyniki (konwersję, ilość wejść, miejsce w wynikach wyszukiwania) – brzmi to dobrze, niestety jest nieuczciwe, bo w pozycjonowaniu sklepu nie ma niczego pewnego. Firmy takie jak nasza:

  • proponują działania rzeczywiście potrzebne,
  • nigdy nie pozycjonują dwóch takich samych sklepów (nie zaproponujemy działań pozycjonujących dwóm sklepom z ciuszkami dla dzieci czy podobnym sklepom z częściami samochodowymi – zdarzało się nam nawet odmówić klientom w tej kwestii),
  • oprócz korzyści wskażą także trudności pozycjonowania konkretnego sklepu,
  • proponują budżet dostosowany do działań i możliwości klienta, bronią się ze sposobem płatności uzależnionym od wyników,
  • przewidują, nie obiecują. Pozycjonowanie sklepów internetowych jest procesem czasochłonnym i nie przynosi natychmiastowych wyników.

Poniżej przedstawiamy podstawowe elementy działań pozycjonujących.

Znaczniki

Przykładem czynności poprawiającej widoczność sklepu internetowego jest zadbanie o tzw. meta tagi, czyli to, co znajduje się w sekcji <head> strony. Mówiąc po ludzku, chodzi o te treści, które dostarczają informacji o zawartości sklepu i robotom Googla, i klientom. Obecnie ich znaczenie spadło i z tego powodu meta tags bywją zaniedbywane. Niesłusznie. To dzięki dobremu opisowi meta użytkownik widzi w wyszukiwarce to, czego strona dotyczy, a nie pierwsze słowa opisu. Zazwyczaj podnosi to współczynnik CTR (click-through rate, klikalności w wynik), a to jest czynnik niezmiennie brany pod uwagę przez algorytmy Googla.

Treści i ich struktura

Stworzenie i wprowadzenie treści nie jest może najtrudniejszym etapem pozycjonowania, ale na pewno najbardziej żmudnym. Jako „treści” rozumiemy teksty, zdjęcia, filmiki itd. Teksty powinny być one unikalne, czyli niepowtarzalne nigdzie indziej w sieci. W ich przypadku łatwo pokusić się o użycie metody kopiuj-wklej, szczególnie gdy opisać trzeba setki, czy tysiące produktów. Unikalny opis umożliwia zastosowanie trafnych słów kluczowych dla każdej podstrony i sprawia, że algorytm nie zignoruje go jako duplikatu innej strony.

I roboty indeksujące, i użytkownicy lubią porządek, więc każdy opis produktu czy kategorii trzeba przeprowadzić przez formatowanie SEO, czy może pro-SEO. Do tego procesu należy na przykład nadawanie nagłówków, które często są pomijane przy krótszych opisach, czy posługiwanie się zdaniami o odpowiedniej długości.

Zdjęcia natomiast powinny zostać opisane tym pod względem tego, co się na nich znajduje. W czasie publikacji kapelusza na stronie warto opisać go w atrybutach alt jako „czarny kapelusz z kokardą”. Zaowocuje to zwiększoną widocznością produktu w grafikach Google i w konsekwencji większym ruchem na stronie i konwersją.

Słowa kluczowe – klucz pozycjonowania

Choć frazy kluczowe osadzone są w (unikalnej) treści, przedyskutujemy je osobno. Co to słowa kluczowe? To frazy, po których wyszukuje się produkty czy sklepy (np. „buty adidas”, czy „gdzie kupić zestaw alarmowy”), zatem słowa, dzięki którym klienci trafiają na waszą stronę.

Mogłoby się wydawać, że sprawa jest prosta: wybieramy słowa i wrzucamy je w tekst. Nic bardziej mylnego. Sztuka odpowiedniego posługiwania się słowami kluczowymi niestety nie opiera się na mechanicznym wrzucaniu frazy „trwała szminka” czy „szminki na cały wieczór” w dowolne miejsca na stronie. Stosowanie słów kluczowych jest powiązane z procesem planowania i implementacji – od profesjonalnego doboru słów kluczowych po uważne ich zamieszczenie. Warto pamiętać także o tym, że im lepiej pozycjonowany jest cały sklep, tym wyżej w wynikach pokaże się sam produkt (i vice versa).

Linkowanie

Profesjonalne linkowanie jest etapem niemożliwym do wykonania przez laików. Firmy pozycjonujące czy agencje interaktywne posiadają swoje bazy danych i niezbędne know-how.

Trzeba wiedzieć, że obecnie linkowanie nie oznacza prostego spamowania katalogów i forów internetowych. Można właściwie powiedzieć, że nieprzemyślany spam wręcz obniża pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania. Obecnie podstawami linkowania są:

  • Stosowanie różnego rodzaju linków (np. do-follow, exact match, zero match…)
  • Przemyślane źródła linkowania,
  • Linkowanie na odpowiednio skonstruowane frazy kluczowe,
  • Zastosowanie zarówno linkowania wewnętrznego, jak i zewnętrznego.

Pozycjonowanie sklepów internetowych przez profesjonalistów opiera się o budowane latami bazy danych, ale i każdorazowo pozyskiwanie źródeł niestosowanych dotychczas. Jest to proces pochłaniający wiele czasu i pieniędzy. Więcej niż przy pozycjonowaniu stron innego typu z tego względu, że linki powinny prowadzić na różne podstrony (nie tylko stronę główną sklepu).

Nie można zapomnieć także o linkowaniu wewnętrznym – czyli takim, które odsyła od strony do strony. Roboty indeksujące strony bardzo lubią linki śródtekstowe, które znacznie ułatwiają im pracę.

Monitoring i zmiany

Profesjonalna agencja interaktywna posiada specjalistyczne narzędzia do monitorowania wszelkich zmian skuteczności pozycjonowania. Nie ograniczają się one do korzystania z (skądinąd przydatnego) Google Search Console, ale również innych, płatnych programów, które pozwalają m.in. na stworzenie profesjonalnych raportów.

Dlaczego warto zdecydować się na abonament na pozycjonowanie, a nie na jednorazowe wykupienie linków w agencji SEO czy jednokrotną usługę?

Pozycjonowanie to proces, w którym rywalizuje się nie cenami i asortymentem, a jakością samego sklepu. Konkurencja jest zwykle ogromna (szczęściarzy zajmujących prawdziwe nisze jest niewielu) i pozycja w wynikach zmienia się z miesiąca na miesiąc. Prawda jest taka, że delikatne wahania na pozycjach nie mają większego znaczenia, jeśli strona nie spada na dalsze strony. Będą się zdarzać. Ważne jest to, by agencja interaktywna korzystała z profesjonalnych narzędzi kontrolujących zmiany i reagowała na nie profesjonalnie, na bieżąco dostosowując strategię, współpracując z klientem.

Artykuł okazał się pomocny? Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *