preloader
Przejdź do głównej treści

Dlaczego warto zainwestować w profesjonalne logo?

Profesjonalne logo

Część początkujących przedsiębiorców do tego stopnia nie docenia roli logo, że próbuje zaprojektować je samodzielnie. To błąd, który może nawet zaważyć na wizerunku firmy i jej sukcesie. Logo zawsze powinno być projektowane przez profesjonalistę. Dlaczego?

Dobre logo na strony internetowe

Ponieważ nikt nie lubi kupować kota w worku, warto wiedzieć, jakie funkcje ma logo. Lista korzyści płynących z użycia profesjonalnego znaku graficznego jest naprawdę długa. Logo zatem:

  1. Decyduje o pierwszym wrażeniu,
  2. Jest jednym z głównych elementów tworzenia spójnego wizerunku marki.
  3. Jest elementem, wokół którego buduje się tożsamość marki,
  4. Wpływa na rozpoznawalność marki,
  5. Pomaga dotrzeć do grupy docelowej,
  6. Daje przewagę nad konkurencją, zwłaszcza w branżach, które bazują na wizualności (a także we wskroś wizualnym Internecie),
  7. Przyciąga uwagę,
  8. Zachęca, ale także potrafi zniechęcić do zakupu, skorzystania z usługi czy skupienia uwagi.

Dobre logo przede wszystkim wyróżnia markę, musi zatem być oryginalne i łatwe do zapamiętania.  Znaczące, a jednocześnie czytelne oraz proste. Nie bez powodu projektuje się często dwukolorowe logo, korzysta się z nieskomplikowanych kształtów. Oczywiście nie jest to regułą, jednak wiele firm decyduje się na przestrzeni lat na upraszczanie swojego logotypu (np. Pepsi, Apple, Shell, Canon). Tu warto zwrócić uwagę na element ponadczasowości. Przy opracowaniu uniwersalność logo liczy się bardziej, niż chwilowa moda. Rozpoczynając działalność, zakłada się przecież jego trwałość, a ciągłe zmiany nie są dobrze widziane przez klientów. Przykłady wymienionych firm świadczą o tym, że logo przechodzi raczej kosmetyczną ewolucję, a nie rewolucję. Każdy kolejny logotyp Pepsi nawiązywał do poprzednich i ostatecznie istniał na rynku całe lata.

Użyteczność logo łączy się z jego wielozadaniowością. Ma ono dobrze prezentować się na Facebooku i stronie internetowej, ale także wizytówce, banerze, produkcie, smyczy i długopisie promocyjnym.

 Cena dobrego logo…

Nie musi być adekwatna do jego jakości. Znanych jest wiele przypadków, w których w identyfikację wizualną włożono setki tysięcy złotych, a samo logo zostało zmiażdżone przez ekspertów. Przykład? Logo miasta Szczecina (Szczecin Floating Garden), które opiera się o transkrypcję fonetyczną nazwy miasta. Kosztowało ono aż 488 tysięcy złotych i mimo tej ogromnej kwoty logo budzi kontrowersje. Wg wielu specjalistów w transkrypcję wkradł się błąd. Mimo to logo, jako znak towarowy, używane jest dalej.

Realistycznie powinno się przyjąć, tak jak w innych branżach, że cena logo powinna równoważyć czas pracy i ilość wysiłku poświęconych jego realizacji. Na naszym rynku oznacza to, że uczciwą ceną będzie kilka tysięcy złotych. Zamawiając logo za 30 zł mamy wręcz gwarancję otrzymania produktu odzwierciedlającego cenę – narysowanego na kolanie w kwadrans. Niewiele lepiej prezentują się logotypy za 100-200 złotych. Przy takich stawkach grafik będzie musiał zrezygnować z jednego lub kilku z (wymienionych wcześniej) etapów pracy, inaczej praca stanie się na wpół charytatywną Rzetelna praca musi zatem kosztować minimum 1000 zł, a optymalnie kilka tysięcy. Jak widać na przykładzie Szczecina, loga za setki tysięcy złotych wcale nie muszą być bardziej udane od tych za kilka tysięcy.

Jak widać, w branży kreatywnej nie istnieje coś takiego, jak pewność. Z tego powodu, aby zminimalizować ryzyko, przed zleceniem pracy warto przyjrzeć się portfolio autorów. Strony internetowe firm zajmujących się brandingiem zazwyczaj je zawierają. Freelancerzy także chwalą się swoimi najbardziej udanymi realizacjami.

Logo: profesjonalne, amatorskie, własnoręczne?

Patrząc na loga rozmaitych firm można odnieść wrażenie, że stworzenie znaku graficznego to łatwizna. Tylko dlaczego najlepsi projektanci uczą się tej sztuki latami?

Profesjonalne tworzenie logo jest pracą wieloetapową, której trzeba poświęcić wiele uwagi. Łączy się w niej precyzję i kreatywność. Pomaga znajomość setek (a nawet tysięcy) istniejących logotypów firm: tych udanych i tych, co stały się błędami marketingowymi. Niejedna firma boleśnie przekonała się o tym, że pomyłki takie kosztują. Płaci się za nie zarówno straconymi pieniędzmi, jak i nadszarpniętym wizerunkiem.

Żeby zrozumieć, co składa się na wynagrodzenie grafika, warto wiedzieć, na czym polega jego proces twórczy. Składają się na niego:

  1. Rozmowa z klientem. Brief o treści „logo dla sklepu internetowego z artykułami dla dzieci, dobrze byłoby, gdyby miało jakąś zabawkę” nie jest wystarczający. Specjalista, posiadając tylko takie informacje, od razu wie, że niezbędny jest wywiad ze zleceniodawcą. Dopiero po nim grafik przechodzi do etapu, którym jest…
  2. Research – polega on na dokładnym zbadaniu rynku usługobiorcy. Grafik przegląda oferty, strony internetowe, szuka elementów wyróżniających tak zleceniodawcę, jak i jego branżę. Research i rozmowa są wręcz niezbędne dla opracowania specyfikacji produktu.
  3. Koncepcje wstępne: od szkicu do propozycji. Projektowanie jest najbardziej kreatywnym etapem pracy – to w nim doświadczenie, wiedza i wyobraźnia przekuwane są na konkrety. Proces łączy się z lawirowaniem pomiędzy preferencjami estetycznymi, specyfikacją a żelaznymi zasadami tworzenia znaków graficznych. Temu zadaniu są w stanie sprostać wyłącznie profesjonaliści. Laicy, nawet z wysokimi zdolnościami graficznymi, często nie przestrzegają zasad sprawiając, że nawet najpiękniejsze logo wygląda amatorsko. Zazwyczaj zapominają też o wersji monochromatycznej czy w kontrze.

Wstępnych szkiców czy projektów logo tworzy się przynajmniej kilka, tak, by klient mógł wybrać ten, który najlepiej odda ducha jego marki.

  1. Poprawki – w zasadzie nie zdarza się, by wstępne pomysły odpowiadały klientowi w 100 procentach. Profesjonaliści, w przeciwieństwie do mniej doświadczonych grafików, gwarantują nielimitowane poprawki, by zleceniodawca był naprawdę zadowolony.
  2. Oddanie projektu, różne formaty i mock-upy. Gotowy produkt powinien być oddany w kilku formatach. To niezbędne, gdyż logo używa się w różnych kontekstach, a każdy z formatów zapisu ma swoje ograniczenia.

Ile kosztuje logo?

Prawda jest taka, że w cenie 50-100 zł (tak kształtują się najniższe stawki na rynku) większość powyższych etapów jest pomijana, a ilość wstępnych propozycji ograniczana do kilku, tak jak maksymalna liczba poprawek. Przy tanich logo nie ma kombinowania! Klient zdany jest na gust grafika. Produkt końcowy bywa oczywiście trafiony, jednak decyduje o tym przypadek. Równie dobrze można spodziewać się wymuszonego kompromisu.

Wiele osób decyduje się także na samodzielny projekt wykonany w najprostszych programach graficznych. Jedyną dobrą stroną tego rozwiązania jest to, że nie kosztuje ono ani grosza. Niestety, prawda jest taka, że amatorskie loga widać na kilometr, szczególnie gdy używa się go w sposób inny, niż na zdjęciu profilowym na Facebooku. Rozmazane banery czy nieczytelne wizytówki są czymś, czego każdy przedsiębiorca powinien wystrzegać się jak ognia. Zawsze wpływają one negatywnie na wizerunek.

Profesjonalne logo kosztuje, ale proces tworzenia znaku jest wieloetapowy i opiera się na współpracy doświadczonego grafika i zleceniodawcy. Tanie logo tworzone przez grafików-amatorów, za które płaci się niewiele, przeważnie jest realizacją niedopracowanych wizji autora, która ogranicza udział klienta i oferuje produkt „okrojony” z researchu i wielu formatów plików. Logo zupełnie amatorskie sprawia po prostu więcej problemów, niż daje korzyści.

Cena dobrego logo nie musi być jednak do jego jakości. Znanych jest wiele przypadków, w których w identyfikację wizualną włożono setki tysięcy złotych, a samo logo zostało zmiażdżone przez ekspertów. Przykład? Logo miasta Szczecina (Szczecin Floating Garden), które opiera się o transkrypcję fonetyczną nazwy miasta. Kosztowało ono aż 488 tysięcy złotych i mimo tej ogromnej kwoty logo budzi kontrowersje. Wg wielu specjalistów w transkrypcję wkradł się błąd. Mimo to logo, jako znak towarowy, używane jest dalej.

Realistycznie powinno się przyjąć, tak jak w innych branżach, że cena logo powinna równoważyć czas pracy i ilość wysiłku poświęconych jego realizacji. Na naszym rynku oznacza to, że uczciwą stawką będzie kilka tysięcy złotych (w zależności od prestiżu firmy projektanta). Zamawiając logo za 30 zł mamy wręcz gwarancję otrzymania produktu odzwierciedlającego cenę – narysowanego na kolanie w kwadrans. Niewiele lepiej prezentują się logotypy za 100-200 złotych. Przy takich stawkach grafik będzie musiał zrezygnować z jednego lub kilku z (wymienionych wcześniej) etapów pracy, inaczej praca stanie się na wpół charytatywną, albo taśmową. Logo – następny, proszę, logo…  Rzetelna praca musi zatem kosztować minimum 1000 zł, a optymalnie kilka tysięcy. Jak widać na przykładzie Szczecina, loga za setki tysięcy złotych wcale nie muszą być bardziej udane od tych o wiele tańszych.

Jak widać, w branży kreatywnej nie istnieje coś takiego, jak pewność. Z tego powodu, aby zminimalizować ryzyko, przed zleceniem pracy warto przyjrzeć się portfolio autorów. Strony internetowe firm zajmujących się brandingiem zazwyczaj je zawierają. Freelancerzy także chwalą się swoimi najbardziej udanymi realizacjami.